Skip to content
Dziś jest: 16 lipca, 2024
Stan powietrza: Brak indeksu (2024-07-16 07:25:10)
Urząd czynny 07:00 - 15:00
Godziny otwarcia: 
Podatek od nieruchomości, rolny i leśny – osoby fizyczne
  • Przedmiot sprawy

    Podatnik zobowiązany jest do złożenia Informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, Informacji o gruntach lub Informacji o lasach w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego (np. od dnia nabycia lub zbycia nieruchomości, od dnia zakończenia budowy lub rozpoczęcia użytkowania budynku albo budowli lub ich części przed ich ostatecznym wykończeniem), a także jeżeli w trakcie roku podatkowego nastąpiły zmiany mające wpływ na wysokość podatku od nieruchomości (np. zmiana sposobu użytkowania budynku, przebudowa skutkująca zwiększeniem lub zmniejszeniem powierzchni użytkowej budynku itp.).
    Informacja o gruntach dotyczy użytków rolnych, Informacja o lasach dotyczy lasów, Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych dotyczy budynków, budowli oraz gruntów niebędących użytkami rolnymi lub lasami, a także gruntów zajętych na działalność gospodarczą niezależnie od klasyfikacji w ewidencji gruntów i budynków.
    Na podstawie złożonej przez podatnika Informacji oraz innych dowodów organ podatkowy ustala wysokość podatku na dany rok lub zmienia wysokość podatku.

     Sposób załatwienia sprawy

    Złożenie Informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, Informacji o gruntach oraz Informacji o lasach na przeznaczonym do tego formularzu w Biurze Podawczym Urzędu Miejskiego w Libiążu, poniedziałek w godz.7:00-16:00, wtorek-czwartek w godz.7:00 do 15:00, piątek w godz.7:00 do 14:00; złożenie Informacji (…) za pośrednictwem operatora pocztowego lub elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP (wymagany podpis kwalifikowany lub podpis zaufany)
    Formularze Informacji (…) są dostępne na stronie internetowej Urzędu Miejskiego  lub bezpośrednio w Wydziale Podatków Lokalnych (osoby fizyczne zgłaszające do opodatkowania przedmioty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej – pokój nr 208, pozostali podatnicy pokój nr 218).
    Wraz z formularzem Informacji (…) należy przedstawić dokument potwierdzający powstanie obowiązku podatkowego, w szczególności akt notarialny dokumentujący nabycie nieruchomości, akt poświadczenia dziedziczenia, postanowienie spadkowe, prawomocne postanowienie o przysądzeniu własności w postępowaniu egzekucyjnym, umowę najmu lub dzierżawy (w przypadku dzierżawienia nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego – gdyż tylko wtedy umowa dzierżawy lub najmu przenosi obowiązek podatkowy na najemcę, dzierżawcę), dokumenty potwierdzające zakończenie budowy (dziennik budowy, zgłoszenie budynku do użytkowania, pozwolenie na użytkowanie budynku lub budowli).
    W przypadku wygaśnięcia obowiązku podatkowego w całości należy przedstawić dokument potwierdzający zaistnienie okoliczności powodującej wygaśnięcie obowiązku podatkowego, np. umowę sprzedaży, darowizny, dowody potwierdzające rozebranie budynku lub budowli, a przypadku wygaśnięcia obowiązku podatkowego jedynie w części – oprócz wymienionych wcześniej dokumentów należy złożyć korektę informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych, o gruntach i o lasach, w której wykazuje się pozostałe będące nadal w posiadaniu podatnika przedmioty opodatkowania.
    Efektem złożenia wyżej wymienionych dokumentów jest wydanie decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego, zmiana decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego (jeśli po wydaniu decyzji ustalającej wysokość podatku na dany rok nastąpiła zmiana okoliczności powodująca powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego np. zbycie nieruchomości, nabycie nieruchomości, wyburzenie budynku itp.)
    Ustalony w decyzji podatek jest płatny na indywidualny numer rachunku bankowego wskazany w decyzji podatkowej.

     

    Opłaty

    W przypadku działania przez pełnomocnika – opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej). Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Libiążu (np. na poczcie, przelewem bankowym – bez ponoszenia dodatkowych opłat w banku PKO S.A. w Libiążu) i w kasie Urzędu. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa

    Opłatę skarbową można wpłacić na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Libiążu nr:

    47 1240 4155 1111 0010 6069 7364
     

    Termin załatwienia

    Do 1 miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – do 2 miesięcy

    Jednostka odpowiedzialna  

    Wydział Podatków Lokalnych
    Podatnicy będący w posiadaniu nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – pokój 208, tel.32 624 92 57
    Pozostali podatnicy – pokój 218, tel.32 624 92 56, 32 624 92 46

    Tryb odwoławczy

    Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Burmistrza Libiąża w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

    Podstawa prawna

    Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
    Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym
    Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym
    Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
    Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

    Formularze

    Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych, Informacja o gruntach i Informacja o lasach – dostępne tutaj
    Formularz pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanych za pomocą środków komunikacji elektronicznej UPL-1 – dostępny tutaj
    Formularz pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej UPL-1P – dostępny tutaj

     

     

    Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych
    Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119
    z 04.05.2016), zwanego RODO informuję, iż:
    1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu:
    ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.
    2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl lub pod nr telefonu 32 627 13 11.
    3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji zadań organu podatkowego obejmujących wymiar, księgowość (rozliczanie) i egzekucję należności z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego zgodnie z ustawą z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, ustawą z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, ustawą z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym, ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, ustawą z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie nieobowiązkowych danych (np. ułatwiających kontakt z podatnikiem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu podatkowego z podatnikiem.
    4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy, banki w zakresie realizacji płatności i inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora, podmioty będące stronami i uczestnikami postępowania podatkowego.
    5. Dane oso­bowe będą prze­twa­rzane przez okres wynikający z przepisów prawa
    i instrukcji kancelaryjnej.
    6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).
    7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
    8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym, z wyjątkiem danych dodatkowych, np. ułatwiających kontakt z podatnikiem. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y. Niepodanie danych osobowych wymaganych przepisami prawa podlega karom porządkowym oraz odpowiedzialności karnoskarbowej.
    9. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały decyzjom podejmowanym
    w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.