Skip to content
Dziś jest: 16 lipca, 2024
Stan powietrza: Brak indeksu (2024-07-16 06:25:09)
Urząd czynny 07:00 - 15:00
Godziny otwarcia: 
Ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego
  • Przedmiot sprawy

    Organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art.67b ustawy Ordynacja podatkowa, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:

    1) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty;

    2) odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;

    3) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

     

    Sposób załatwienia sprawy

    Aby prowadzić postępowanie w sprawie zastosowania ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego konieczne jest złożenie przez podatnika wniosku o udzielenie ulgi. Podanie powinno zawierać:

    – dane osobowe wnioskodawcy/nazwę podatnika, w tym identyfikator podatkowy (pesel, a w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą NIP)

    – zakres żądania (rodzaj wnioskowanej ulgi, wskazanie należności, których wniosek dotyczy),

    – uzasadnienie, wskazanie dowodów potwierdzających okoliczności uzasadniające w ocenie podatnika zastosowanie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego, przedstawienie dowodów będących w posiadaniu podatnika potwierdzających okoliczności, które mają przemawiać za zastosowaniem ulgi,

    – jeśli podatnik prowadzi działalność gospodarczą lub prowadzi działalność w rolnictwie lub rybołówstwie do wniosku dołącza dokumenty, o których mowa w art.37 ustawy z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, tj.:

    1) w podaniu musi wskazać, o jaką pomoc publiczną podatnik występuje: pomoc de minimis, pomoc de minimis w rolnictwie, pomoc de minimis w rybołówstwie lub inną pomoc niż de minimis

    – w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis do wniosku należy dołączyć:

    a) kserokopie wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie podatnik otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie – na druku stanowiącym załącznik nr 1 do procedury,

    b) oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie w okresie trzech kolejnych lat kalendarzowych – na druku stanowiącym załącznik nr 1 do procedury,

    c) informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis (pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie), dotyczące w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis – według wzorów z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis – załącznik nr 2 (pomoc de minimis) lub załącznik nr 3 (pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie), 

    – w przypadku ubiegania się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie do wniosku należy dołączyć informację dotyczącą wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierającej w szczególności wskazanie dnia i podstawy prawnej jej udzielenia, formy i przeznaczenia, albo oświadczenia o nieotrzymaniu pomocy – według wzoru z rozporządzenia Rady Ministrów z 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie  – załącznik nr 4,

    2)  jeśli podatnik ubiega się o rozłożenie należności na raty lub odroczenie terminu płatności do wniosku należy dołączyć informacje dotyczące sytuacji ekonomicznej wnioskodawcy, w tym sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości, 

    – w przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy, złożone na formularzu pełnomocnictwa szczególnego (druk PPS-1) lub wskazanie istnienia pełnomocnictwa ogólnego.

    Wniosek można złożyć osobiście, za pośrednictwem operatora pocztowego lub elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej  ePUAP (wymagany kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpis zaufany).

    Rozstrzygnięcie następuje w drodze decyzji organu podatkowego.

     

     
     

    Opłaty

    Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii wynosi 17 zł (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej). Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Libiążu (np. na poczcie, przelewem bankowym – bez ponoszenia dodatkowych opłat w banku PKO S.A. w Libiążu) i w kasie Urzędu. Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa
     
    Opłatę skarbową można wpłacić na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Libiążu nr:
    47 1240 4155 1111 0010 6069 7364
     
     
     

    Termin załatwienia

    Do 1 miesiąca od złożenia wniosku, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – do 2 miesięcy

     

    Jednostka odpowiedzialna  

    Wydział Podatków Lokalnych 

    Podatek od nieruchomości, rolny, leśny od osób fizycznych, podatek rolny od osób prawnych – pokój 218  tel. 32 624 92 46, 32 624 92 56; podatek od nieruchomości od osób prawnych, podatek od nieruchomości od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, podatek od środków transportowych – pokój nr 208 tel.32 624 92 57; podatek leśny od osób prawnych – pokój nr 209 tel.32 624 92 20

     

    Tryb odwoławczy

    Od decyzji w sprawie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Burmistrza Libiąża w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.

     

    Podstawa prawna

    Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

    Ustawa z dnia 30.04.2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej

    Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

     

    Formularze

    Formularz pełnomocnictwa szczególnego PPS-1 – dostępny tutaj  

    Formularze dotyczące przedsiębiorców i prowadzących działalność w rolnictwie lub rybołówstwie:

        1. Wzór oświadczenia o otrzymanej pomocy publicznej/nieotrzymaniu pomocy publicznej – załącznik nr 1 

        2. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis – załącznik nr 2

        3. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie – załącznik nr 3

        4. Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis  lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie – załącznik nr 4 

     

     

    Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
    Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679  z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119 
    z 04.05.2016), zwanego RODO informuję, iż:
        1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu: 
    ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.
        2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl, tel. 32 627 13 11.
        3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji wniosku o zastosowanie ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego lub podatku od środków transportowych zgodnie z  ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, a także ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie nieobowiązkowych danych (np. ułatwiających kontakt z klientem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu podatkowego z klientem.
        4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy,  inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora.
        5. Dane oso­bowe będą prze­twa­rzane przez okres wynikający z przepisów prawa 
    i instrukcji kancelaryjnej. 
        6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).
        7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
        8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym, z wyjątkiem danych dodatkowych, np. ułatwiających kontakt z klientem. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych  zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y.
        9. Pani/Pana dane osobowe  nie będą podlegały decyzjom podejmowanym 
    w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.
     
    Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych – dotyczy ulg stanowiących pomoc publiczną
    Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679  z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119 
    z 04.05.2016), zwanego RODO informuję, iż:
        1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu: 
    ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.
        2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl, tel. 32 627 13 11.
        3. Szczegółowe cele przetwarzania danych zostały wskazane w następujących przepisach: a) ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa , b) ustawie z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, c) ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, d) rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis, e) rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc inną niż pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, f) rozporządzeniu Rady  Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r.  w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji zadań organu podatkowego związanych z postępowaniem w sprawie udzielenia ulgi w spłacie zobowiązania podatkowego, w zależności od rozpatrywanej sprawy będą przetwarzane w celu realizacji zadań związanych z udzielaniem, monitorowaniem pomocy publicznej, wydawaniem zaświadczeń o pomocy de minimis, sporządzaniem sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej oraz realizacji obowiązków wynikających z ww. przepisów prawa, nałożonych na organy udzielające pomocy publicznej. Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie nieobowiązkowych danych (np. ułatwiających kontakt z podatnikiem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu podatkowego z podatnikiem.
        4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy, banki w zakresie realizacji płatności i inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora, podmioty będące stronami postępowania podatkowego.
        5. Dane oso­bowe będą prze­twa­rzane przez okres wynikający z przepisów prawa 
    i instrukcji kancelaryjnej. 
        6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).
        7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
        8. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest wymogiem ustawowym, z wyjątkiem danych dodatkowych, np. ułatwiających kontakt z podatnikiem. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych  zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y.
        9. Pani/Pana dane osobowe  nie będą podlegały decyzjom podejmowanym 
    w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.