Skip to content
Dziś jest: 16 lipca, 2024
Stan powietrza: Brak indeksu (2024-07-16 04:25:09)
Urząd czynny 07:00 - 15:00
Godziny otwarcia: 
VULCAN kompetencji w małopolskich samorządach

Rok po wdrożeniu programu VULCAN kompetencji w małopolskich samorządach, do którego przystąpiła gmina Libiąż, przyszedł czas na podsumowanie. W czerwcu 2018 r. odbyła się debata poświęcona badaniom oczekiwań: uczniów, nauczycieli, rodziców i środowiska lokalnego wobec przedszkoli i szkół w gminie Libiąż.

 Wyniki debaty posłużyły do opracowania „Planu wspomagania przedszkoli i szkół w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych w gminie Libiąż”.

Celem strategicznym planu jest rozwój kompetencji kluczowych uczniów przez wdrożenie procesowego wspomagania w szkołach i przedszkolach.

Celami operacyjnymi są:

1)            wdrożenie procesowego wspomagania w dwóch przedszkolach samorządowych: w Przedszkolu Samorządowym Nr 4 im. Kubusia Puchatka w Libiążu i Przedszkolu Samorządowym w Zespole Szkół w Żarkach oraz w dwóch szkołach podstawowych: w Szkole Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Jana Paderewskiego w Libiążu i w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół w Żarkach w okresie od września 2018 r. do czerwca 2020 r.

2)            Utworzenie sieci współpracy i samokształcenia kadry kierowniczej oświaty w gminie Libiąż i jej funkcjonowanie co najmniej do czerwca 2020 roku.

W celu realizacji planu wspomagania podjęto współpracę z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Oświęcimiu. W ramach tej współpracy ośrodek zapewnił wsparcie w organizowaniu i prowadzeniu procesowego wspomagania szkół poprzez pomoc w zdiagnozowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy w zakresie wskazanym przez szkołę, wynikającym z jej potrzeb.

  Zaplanowane działania odbywały się etapowo i obejmowały m.in. spotkania informacyjno-diagnozujące, szkolenia zespołów nauczycieli, zajęcia otwarte i spotkania z rodzicami, przeprowadzenie diagnozy potrzeb oraz opracowanie i wdrożenie rocznych planów wspomagania w szkołach i przedszkolach. Przygotowano plan pracy sieci współpracy i samokształcenia kadry kierowniczej oświaty, w ramach której odbywały się również spotkania szkoleniowe.

Hisilicon Balong
Hisilicon Balong

Plany podlegały monitorowaniu i ewaluacji. Na zakończenie działań w roku szkolnym 2018/2019 w szkołach i przedszkolach objętych procesowym wspomaganiem odbyły się spotkania dialogowe przedstawicieli rad pedagogicznych, samorządów uczniowskich oraz rad rodziców.

Wnioski i rekomendacje  wynikające z realizacji procesowego wspomagania i debat:

1.            Kontynuacja  działań ukierunkowanych na zwiększenie motywacji uczniów do nauki. 

2.            Kształtowanie kompetencji uczenia się uczniów poprzez znajomość ich stylów uczenia się.

3.            Zintensyfikowanie współpracy z rodzicami celem wsparcia i pomocy dziecku w procesie edukacyjnym.

4.            Organizacja dla nauczycieli szkoleń z praktycznych umiejętności stosowania oceniania kształtującego.

5.            Kontynuacja działań polegających na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

6.            Dalsza współpraca z rodzicami przy organizowaniu i przygotowywaniu imprez szkolnych.

Wnioski i rekomendacje posłużą w planowaniu działań w zakresie rozwoju w kolejnym roku.