Rok po wdrożeniu programu VULCAN kompetencji w małopolskich samorządach, do którego przystąpiła gmina Libiąż, przyszedł czas na podsumowanie. W czerwcu 2018 r. odbyła się debata poświęcona badaniom oczekiwań: uczniów, nauczycieli, rodziców i środowiska lokalnego wobec przedszkoli i szkół w gminie Libiąż.
Wyniki debaty posłużyły do opracowania „Planu wspomagania przedszkoli i szkół w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych w gminie Libiąż”.

Celem strategicznym planu jest rozwój kompetencji kluczowych uczniów przez wdrożenie procesowego wspomagania w szkołach i przedszkolach.
Celami operacyjnymi są:
1) wdrożenie procesowego wspomagania w dwóch przedszkolach samorządowych: w Przedszkolu Samorządowym Nr 4 im. Kubusia Puchatka w Libiążu i Przedszkolu Samorządowym w Zespole Szkół w Żarkach oraz w dwóch szkołach podstawowych: w Szkole Podstawowej Nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi im. Ignacego Jana Paderewskiego w Libiążu i w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół w Żarkach w okresie od września 2018 r. do czerwca 2020 r.
2) Utworzenie sieci współpracy i samokształcenia kadry kierowniczej oświaty w gminie Libiąż i jej funkcjonowanie co najmniej do czerwca 2020 roku.
W celu realizacji planu wspomagania podjęto współpracę z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Oświęcimiu. W ramach tej współpracy ośrodek zapewnił wsparcie w organizowaniu i prowadzeniu procesowego wspomagania szkół poprzez pomoc w zdiagnozowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy w zakresie wskazanym przez szkołę, wynikającym z jej potrzeb.


Zaplanowane działania odbywały się etapowo i obejmowały m.in. spotkania informacyjno-diagnozujące, szkolenia zespołów nauczycieli, zajęcia otwarte i spotkania z rodzicami, przeprowadzenie diagnozy potrzeb oraz opracowanie i wdrożenie rocznych planów wspomagania w szkołach i przedszkolach. Przygotowano plan pracy sieci współpracy i samokształcenia kadry kierowniczej oświaty, w ramach której odbywały się również spotkania szkoleniowe.




Plany podlegały monitorowaniu i ewaluacji. Na zakończenie działań w roku szkolnym 2018/2019 w szkołach i przedszkolach objętych procesowym wspomaganiem odbyły się spotkania dialogowe przedstawicieli rad pedagogicznych, samorządów uczniowskich oraz rad rodziców.
Wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji procesowego wspomagania i debat:
1. Kontynuacja działań ukierunkowanych na zwiększenie motywacji uczniów do nauki.
2. Kształtowanie kompetencji uczenia się uczniów poprzez znajomość ich stylów uczenia się.
3. Zintensyfikowanie współpracy z rodzicami celem wsparcia i pomocy dziecku w procesie edukacyjnym.
4. Organizacja dla nauczycieli szkoleń z praktycznych umiejętności stosowania oceniania kształtującego.
5. Kontynuacja działań polegających na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
6. Dalsza współpraca z rodzicami przy organizowaniu i przygotowywaniu imprez szkolnych.
Wnioski i rekomendacje posłużą w planowaniu działań w zakresie rozwoju w kolejnym roku.