-
UWAGA
1. Osobom fizycznym, których dochód miesięczny na jednego członka gospodarstwa domowego nie przekracza 50% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzedzającym rok, za który opłata ma być wnoszona, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, udziela się na ich wniosek 50% bonifikaty od opłaty rocznej, jeżeli nieruchomość jest przeznaczona na cele mieszkaniowe lub wykorzystywana na te cele.2. Dochód miesięczny jest obliczany jako średnia miesięczna z dochodu, o którym mowa w przepisach o dodatkach mieszkaniowych, uzyskanego w roku poprzedzającym rok, za który opłata roczna jest wnoszona. Ciężar dowodu, że istnieją przesłanki udzielenia bonifikaty od tej opłaty, spoczywa na użytkowniku wieczystym.3. Przez gospodarstwo domowe rozumie się gospodarstwo prowadzone przez użytkownika wieczystego samodzielnie lub wspólnie z małżonkiem lub innymi osobami stale z nim zamieszkującymi i gospodarującymi na nieruchomości oddanej w użytkowanie wieczyste.WYMAGANE DOKUMENTY I MIEJSCE ICH SKŁADANIA
1. Wniosek o udzielenie 50% bonifikaty w opłacie rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości przeznaczonej lub wykorzystywanej na cele mieszkaniowe.2. Załączniki:– dokument potwierdzający wysokość osiągniętego dochodu brutto w roku poprzedzającym rok, za który opłata roczna jest wnoszona,– w przypadku osób bezrobotnych: zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy o wysokości pobieranego świadczenia lub jego braku,– w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą: aktualne zaświadczenie o dochodach brutto z Urzędu Skarbowego,– w przypadku, gdy członkami gospodarstwa domowego są studenci lub pełnoletni uczniowie: zaświadczenie z uczelni lub szkoły, w której pobierana jest nauka .3. Dokumenty należy składać na Dzienniku Podawczym Urzędu Miejskiego w Libiążu lub przesłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż.4. Godziny otwarcia urzędu: poniedziałek: 7.00 – 16.00; wtorek – czwartek: 7.00 – 15.00; piątek: 7.00 – 14.00.OPŁATY
Nie pobiera się.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY PRZEZ URZĄD
Do 14 dni od daty złożenia wniosku.
SPOSÓB ODWOŁANIA
Nie przysługuje.
PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych
Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r.), zwanego RODO informuję, iż:
1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu: ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.
2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl, tel. 32 627 13 11.
3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji złożonego wniosku dotyczącego oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, zgodnie z:
– ustawą z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
– ustawą z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych.
Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie danych dodatkowych (np. ułatwiających kontakt z klientem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu z klientem.
4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy, banki w zakresie realizacji płatności i inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora.
5. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres wynikający z przepisów prawa i instrukcji kancelaryjnej.
6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).
7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
8. W większości przypadków przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. W niektórych sprawach podawanie danych osobowych może być dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celu, o którym mowa w pkt. 3. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y. Niepodanie lub podanie niepełnych danych osobowych może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
9. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały decyzjom podejmowanym w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.
SPRAWĘ ZAŁATWIA
Wydział Architektury, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Libiążu, ul. Działkowa 1, pok. nr 11, tel. 32 624-92-28.
ZAŁĄCZNIKI
– Wniosek o udzielenie bonifikaty w opłacie rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości
-
UWAGA
1. Na wniosek użytkownika wieczystego złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności może być ustalony inny termin zapłaty opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości, nieprzekraczający danego roku kalendarzowego.2. Termin spłaty należności pieniężnej o charakterze cywilnoprawnym może zostać odroczony w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika.3. Od należności, której terminy spłaty odroczono, nie pobiera się odsetek za opóźnienie za okres od daty złożenia wniosku o zastosowanie ulgi. Okres, na który odroczono spłatę należności nie może przekraczać przewidzianego prawem okresu przedawnienia całej należności.4. Należność pozostała do spłaty staje się wymagalna natychmiast wraz z odsetkami liczonymi od dnia złożenia wniosku o zastosowanie ulgi i innymi należnościami ubocznymi w przypadku braku jej spłaty w terminie. Za termin zapłaty przyjmuje się dzień uznania rachunku bankowego wierzyciela.
WYMAGANE DOKUMENTY I MIEJSCE ICH SKŁADANIA1. Wniosek o ustalenie innego terminu zapłaty opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego.2. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (osoba fizyczna lub prawna prowadząca działalność gospodarczą) jest zobowiązany do przedłożenia:1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;2) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.Do czasu przekazania przez podmiot ubiegający się o pomoc zaświadczeń, oświadczeń lub informacji, pomoc nie może być udzielona temu podmiotowi.Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis pułap pomocy de minimis, którą jedno przedsiębiorstwo może otrzymać przez okres trzech lat od jednego państwa członkowskiego nie może przekroczyć 200 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych, a w odniesieniu do przedsiębiorstw prowadzących działalność zarobkową w zakresie transportu drogowego towarów 100 000 EUR.3. Dokumenty należy składać na Dzienniku Podawczym Urzędu Miejskiego w Libiążu lub przesłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż.4. Godziny otwarcia urzędu: poniedziałek: 7.00 – 16.00; wtorek – czwartek: 7.00 – 15.00; piątek: 7.00 – 14.00.OPŁATY
Nie pobiera się.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY PRZEZ URZĄD
Do 30 dni od daty złożenia wniosku. Umowa jest odbierana przez wnioskodawców osobiście.
SPOSÓB ODWOŁANIA
Nie przysługuje.
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.2. Uchwała Rady Miejskiej w Libiążu Nr XXX/226/2021 z dnia 18 czerwca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg, w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Libiąż i jej jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej, w przypadkach których ulga stanowić będzie pomoc publiczną de minimis oraz w sprawie wskazania osób uprawnionych do udzielania tych ulg (t.j. Dz. Urz. Wojew. Małop. z 30.06.2021 r. poz. 3701).3. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.4. Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowychZgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r.), zwanego RODO informuję, iż:1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu: ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl, tel. 32 627 13 11.3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji złożonego wniosku dotyczącego oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, zgodnie z:– ustawą z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami,– ustawą z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych.Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie danych dodatkowych (np. ułatwiających kontakt z klientem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu z klientem.4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy, banki w zakresie realizacji płatności i inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora.5. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres wynikający z przepisów prawa i instrukcji kancelaryjnej.6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.8. W większości przypadków przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. W niektórych sprawach podawanie danych osobowych może być dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celu, o którym mowa w pkt. 3. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y. Niepodanie lub podanie niepełnych danych osobowych może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.9. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały decyzjom podejmowanym w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.SPRAWĘ ZAŁATWIA
Wydział Architektury, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Libiążu, ul. Działkowa 1, pok. nr 11, tel. 32 624-92-28.ZAŁĄCZNIKI
– Wniosek O Odroczenie Terminu Płatności Opłaty Rocznej Z Tytułu Użytkowania Wieczystego
-
UWAGA
1. Należność z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości lub opłaty przekształceniowej może zostać rozłożona na raty w przypadkach uzasadnionych względami społecznymi lub gospodarczymi, w szczególności możliwościami płatniczymi dłużnika.
2. Od należności, której płatność rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za opóźnienie za okres od daty złożenia wniosku o zastosowanie ulgi. Okres, na który rozłożono płatność należności na raty, nie może przekraczać przewidzianego prawem okresu przedawnienia całej należności.
3. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie albo w pełnej wysokości ustalonych rat, należność pozostała do zapłaty staje się wymagalna natychmiast wraz z odsetkami liczonymi od dnia złożenia wniosku o zastosowanie ulgi i innymi należnościami ubocznymi. Za termin zapłaty przyjmuje się dzień uznania rachunku bankowego wierzyciela.
WYMAGANE DOKUMENTY I MIEJSCE ICH SKŁADANIA
1. Wniosek o rozłożenie należności z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości/opłaty przekształceniowej na raty.2. Załączniki:• dokumenty uzasadniające trudną sytuację materialną wnioskodwacy (zaświadczenie o wynagrodzeniu lub pobieraniu emerytury, renty, kserokopie rachunków potwierdzających wydatki na media, lekarstwa itp.).3. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (osoba fizyczna lub prawna prowadząca działalność gospodarczą) jest zobowiązany do przedłożenia:1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;2) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.Do czasu przekazania przez podmiot ubiegający się o pomoc zaświadczeń, oświadczeń lub informacji, pomoc nie może być udzielona temu podmiotowi.Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis pułap pomocy de minimis, którą jedno przedsiębiorstwo może otrzymać przez okres trzech lat od jednego państwa członkowskiego nie może przekroczyć 200 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych, a w odniesieniu do przedsiębiorstw prowadzących działalność zarobkową w zakresie transportu drogowego towarów 100 000 EUR.4. Dokumenty należy składać na Dzienniku Podawczym Urzędu Miejskiego w Libiążu lub przesłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż.5. Godziny otwarcia urzędu: poniedziałek: 7.00 – 16.00; wtorek – czwartek: 7.00 – 15.00; piątek: 7.00 – 14.00.OPŁATY
Nie pobiera się.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY PRZEZ URZĄD
Do 30 dni od daty złożenia wniosku.
SPOSÓB ODWOŁANIA
Nie przysługuje.
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.2. Uchwała Rady Miejskiej w Libiążu Nr XXX/226/2021 z dnia 18 czerwca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg, w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Libiąż i jej jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej, w przypadkach których ulga stanowić będzie pomoc publiczną de minimis oraz w sprawie wskazania osób uprawnionych do udzielania tych ulg (t.j. Dz. Urz. Wojew. Małop. z 30.06.2021 r. poz. 3701).3. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.4. Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowychZgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r.), zwanego RODO informuję, iż:1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu: ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl, tel. 32 627 13 11.3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji złożonego wniosku dotyczącego oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, zgodnie z:– ustawą z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami,– ustawą z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych.Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie danych dodatkowych (np. ułatwiających kontakt z klientem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu z klientem.4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy, banki w zakresie realizacji płatności i inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora.5. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres wynikający z przepisów prawa i instrukcji kancelaryjnej.6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.8. W większości przypadków przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. W niektórych sprawach podawanie danych osobowych może być dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celu, o którym mowa w pkt. 3. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y. Niepodanie lub podanie niepełnych danych osobowych może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.9. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały decyzjom podejmowanym w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.SPRAWĘ ZAŁATWIA
Wydział Architektury, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Libiążu, ul. Działkowa 1, pok. nr 11, tel. 32 624-92-28.
ZAŁĄCZNIKI
– Wniosek O Rozłożenie Opłaty Rocznej Z Tytułu Użytkowania Wieczystego Na Raty
-
UWAGA
Należność z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości lub opłaty przekształceniowej może zostać umorzona w całości, jeżeli:a) osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6000 zł;b) osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by wyegzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie;c) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;d) zachodzi interes publiczny;e) w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika.WYMAGANE DOKUMENTY I MIEJSCE ICH SKŁADANIA
1. Wniosek o umorzenie należności z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości/opłaty przekształceniowej.2. Załączniki:• dokumenty uzasadniające trudną sytuację materialną wnioskodawcy (zaświadczenie o wynagrodzeniu lub pobieraniu emerytury, renty, kserokopie rachunków potwierdzających wydatki na media, lekarstwa itp).3. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (osoba fizyczna lub prawna prowadząca działalność gospodarczą) jest zobowiązany do przedłożenia:1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;2) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.Do czasu przekazania przez podmiot ubiegający się o pomoc zaświadczeń, oświadczeń lub informacji, pomoc nie może być udzielona temu podmiotowi.Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis pułap pomocy de minimis, którą jedno przedsiębiorstwo może otrzymać przez okres trzech lat od jednego państwa członkowskiego nie może przekroczyć 200 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych, a w odniesieniu do przedsiębiorstw prowadzących działalność zarobkową w zakresie transportu drogowego towarów 100 000 EUR.4. Dokumenty należy składać na Dzienniku Podawczym Urzędu Miejskiego w Libiążu lub przesłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż.5. Godziny otwarcia urzędu: poniedziałek: 7.00 – 16.00; wtorek – czwartek: 7.00 – 15.00; piątek: 7.00 – 14.00.OPŁATY
Nie pobiera się.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY PRZEZ URZĄD
Do 30 dni od daty złożenia wniosku.
SPOSÓB ODWOŁANIA
Nie przysługuje.
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.2. Uchwała Rady Miejskiej w Libiążu Nr XXX/226/2021 z dnia 18 czerwca 2021 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg, w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Gminie Libiąż i jej jednostkom organizacyjnym, warunków dopuszczalności pomocy publicznej, w przypadkach których ulga stanowić będzie pomoc publiczną de minimis oraz w sprawie wskazania osób uprawnionych do udzielania tych ulg (t.j. Dz. Urz. Wojew. Małop. z 30.06.2021 r. poz. 3701).3. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.4. Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowychZgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r.), zwanego RODO informuję, iż:1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu: ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl, tel. 32 627 13 11.3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji złożonego wniosku dotyczącego oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, zgodnie z:– ustawą z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami,– ustawą z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych.Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie danych dodatkowych (np. ułatwiających kontakt z klientem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu z klientem.4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy, banki w zakresie realizacji płatności i inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora.5. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres wynikający z przepisów prawa i instrukcji kancelaryjnej.6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.8. W większości przypadków przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. W niektórych sprawach podawanie danych osobowych może być dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celu, o którym mowa w pkt. 3. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y. Niepodanie lub podanie niepełnych danych osobowych może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.9. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały decyzjom podejmowanym w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.SPRAWĘ ZAŁATWIA
Wydział Architektury, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Libiążu, ul. Działkowa 1, pok. nr 11, tel. 32 624-92-28.
ZAŁĄCZNIKI
– Wniosek O Umorzenie Opłaty Rocznej Z Tytułu Użytkowania Wieczystego Nieruchomości
-
UWAGA
Osoby fizyczne będące w dniu 13 października 2005 r. użytkownikami wieczystymi nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe lub zabudowanych garażami albo przeznaczonych pod zabudowę na cele mieszkaniowe lub pod zabudowę garażami oraz nieruchomości rolnych mogą wystąpić z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego tych nieruchomości w prawo własności. Przez nieruchomość rolną rozumie się nieruchomość rolną w rozumieniu Kodeksu cywilnego, z wyłączeniem nieruchomości przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu na cele inne niż rolne.Z żądaniem przekształcenia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości w prawo własności nieruchomości, mogą również wystąpić:1) osoby fizyczne i prawne będące właścicielami lokali, których udział w nieruchomości wspólnej obejmuje prawo użytkowania wieczystego;2) spółdzielnie mieszkaniowe będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży;3) osoby fizyczne będące następcami prawnymi ww. osób;4) osoby, które prawo użytkowania wieczystego albo udział w tym prawie uzyskały po dniu 13 października 2005 r.W przypadku współużytkowania wieczystego z żądaniem przekształcenia występują wszyscy współużytkownicy wieczyści.WYMAGANE DOKUMENTY I MIEJSCE ICH SKŁADANIA
1. Wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.2. Załączniki:• aktualny odpis z księgi wieczystej,• kserokopia aktu notarialnego lub decyzji oddającej nieruchomość w użytkowanie wieczyste,• dokument potwierdzający następstwo prawne,• dowód wpłaty opłaty skarbowej.3. Dokumenty należy składać na Dzienniku Podawczym Urzędu Miejskiego w Libiążu lub przesłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż.4. Godziny otwarcia urzędu: poniedziałek: 7.00 – 16.00; wtorek – czwartek: 7.00 – 15.00; piątek: 7.00 – 14.00.OPŁATY
Opłata skarbowa w wysokości 10,00 zł od wydanej decyzji.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY PRZEZ URZĄD
Rozpatrzenie podania i wydanie decyzji do miesiąca od dnia wszczęcia postępowania, a w sprawach szczególnie skomplikowanych – 2 miesiące.
SPOSÓB ODWOŁANIA
W przypadku niezadowolenia z wydanej decyzji wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji, za pośrednictwem Burmistrza Libiąża.
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.3. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego.Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowychZgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r.), zwanego RODO informuję, iż:1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu: ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl, tel. 32 627 13 11.3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji złożonego wniosku dotyczącego oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, zgodnie z:– ustawą z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami,– ustawą z dnia 29.07.2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości,– ustawą z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych.Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie danych dodatkowych (np. ułatwiających kontakt z klientem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu z klientem.4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy, banki w zakresie realizacji płatności i inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora.5. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres wynikający z przepisów prawa i instrukcji kancelaryjnej.6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.8. W większości przypadków przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. W niektórych sprawach podawanie danych osobowych może być dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celu, o którym mowa w pkt. 3. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y. Niepodanie lub podanie niepełnych danych osobowych może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.9. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały decyzjom podejmowanym w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.INFORMACJE DODATKOWE
Opłata z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości ustalana jest na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego z zaliczeniem kwoty równej wartości prawa użytkowania wieczystego tej nieruchomości, określonej według stanu na dzień przekształcenia.
SPRAWĘ ZAŁATWIA
Wydział Architektury, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Libiążu, ul. Działkowa 1, pok. nr 11, tel. 32 624-92-28.ZAŁĄCZNIKI
– Wniosek O Przekształcenie Prawa Użytkowania Wieczystego W Prawo Własności Nieruchomości
-
UWAGA
Oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste na okres 99 lat następuje na wniosek osoby zainteresowanej w drodze przetargu lub, w określonych przypadkach, w drodze bezprzetargowej. W wyjątkowych sytuacjach dopuszczalne jest oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste na okres krótszy – co najmniej jednak na 40 lat.
Za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę (od 15% do 25% ceny nieruchomości) i opłaty roczne (od 0,3% do 3% ceny nieruchomości w zależności od celu na jaki nieruchomość została oddana).
Nie oddaje się w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych na cele budownictwa mieszkaniowego, z wyjątkiem realizacji roszczeń o oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste oraz ustanowienia użytkowania wieczystego na rzecz spółdzielni mieszkaniowej albo ustanowienia użytkowania wieczystego w ramach gospodarowania nieruchomościami przez Krajowy Zasób Nieruchomości.
WYMAGANE DOKUMENTY I MIEJSCE ICH SKŁADANIA
1. Wniosek o oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste.2. Załączniki:– mapa z naniesioną lokalizacją nieruchomości, o której oddanie w użytkowanie wieczyste wnioskodawca się ubiega (mapę można uzyskać w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w Chrzanowie, ul. Zielona 20).3. Dokumenty należy składać na Dzienniku Podawczym Urzędu Miejskiego w Libiążu lub przesłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż.4. Godziny otwarcia urzędu: poniedziałek: 7.00 – 16.00; wtorek – czwartek: 7.00 – 15.00; piątek: 7.00 – 14.00.OPŁATY
Opłaty skarbowej nie pobiera się.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY PRZEZ URZĄD
Indywidualnie.
SPOSÓB ODWOŁANIA
Nie przysługuje.
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.2. Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r.3. Uchwała Rady Miejskiej w Libiążu Nr XXIX/158/2005 z dnia 25 lutego 2005 r. w sprawie określenia zasad nabycia, zbycia, obciążenia oraz wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata nieruchomości gruntowych stanowiących własność Gminy Libiąż, (t.j. Dz. Urz. Wojew. Małop. z 05.06.2018 r. poz. 3989).Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowychZgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r.), zwanego RODO informuję, iż:1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu: ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl, tel. 32 627 13 11.3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji złożonego wniosku dotyczącego oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, zgodnie z:– ustawą z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami,– ustawą z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych.Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie danych dodatkowych (np. ułatwiających kontakt z klientem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu z klientem.4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy, banki w zakresie realizacji płatności i inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora.5. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres wynikający z przepisów prawa i instrukcji kancelaryjnej.6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.8. W większości przypadków przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. W niektórych sprawach podawanie danych osobowych może być dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celu, o którym mowa w pkt. 3. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y. Niepodanie lub podanie niepełnych danych osobowych może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.9. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały decyzjom podejmowanym w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.INFORMACJE DODATKOWE
Cena nieruchomości ustalana jest na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego i w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
SPRAWĘ ZAŁATWIA
Wydział Architektury, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Libiążu, ul. Działkowa 1, pok. nr 11, tel. 32 624-92-28.ZAŁĄCZNIKI
-
UWAGA
Z dniem 1 stycznia 2019 r. prawo użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe przekształca się w prawo własności tych gruntów. Przez grunty zabudowane na cele mieszkaniowe należy rozumieć nieruchomości zabudowane wyłącznie budynkami:
1) mieszkalnymi jednorodzinnymi lub
2) mieszkalnymi wielorodzinnymi, w których co najmniej połowę liczby lokali stanowią lokale mieszkalne, lub
3) o których mowa wyżej wraz z budynkami gospodarczymi, garażami, innymi obiektami budowlanymi lub urządzeniami budowlanymi, umożliwiającymi prawidłowe i racjonalne korzystanie z budynków mieszkalnych.
Przepisy ustawy stosuje się również, jeżeli na gruncie zabudowanym ww. budynkami, położone są także inne budynki, obiekty budowlane lub urządzenia budowlane, o ile łączna powierzchnia użytkowa budynków innych niż określone wyżej nie przekracza 30% powierzchni użytkowej wszystkich budynków położonych na tym gruncie.
Podstawę ujawnienia prawa własności gruntu w księdze wieczystej oraz ewidencji gruntów i budynków stanowi zaświadczenie potwierdzające przekształcenie, wydawane przez Burmistrza Libiąża.
Jeżeli po dniu 1 stycznia 2019 r. na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym zabudowanym na cele mieszkaniowe, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, budynek mieszkalny zostanie oddany do użytkowania w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, prawo użytkowania wieczystego tego gruntu przekształca się w prawo własności gruntu z dniem oddania budynku mieszkalnego do użytkowania.
Przepisy ustawy stosuje się z uwzględnieniem przepisów o pomocy publicznej. Za dzień udzielenia pomocy publicznej uznaje się dzień wydania zaświadczenia. W przypadku gdy nastąpi przekroczenie limitu pomocy de minimis, stosuje się dopłatę do wysokości wartości rynkowej nieruchomości określonej na podstawie wartości rynkowej nieruchomości stanowiącej podstawę ustalenia opłaty albo na podstawie operatu szacunkowego sporządzonego na wniosek zobowiązanego do dopłaty. Wysokość dopłaty ustalana jest z urzędu w drodze decyzji. Koszty operatu szacunkowego ponosi zobowiązany do dopłaty.
WYMAGANE DOKUMENTY I MIEJSCE ICH SKŁADANIA
1. Wniosek o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów.2. Załączniki:• aktualny odpis z księgi wieczystej,• kserokopia aktu notarialnego lub decyzji oddającej nieruchomość w użytkowanie wieczyste,• dokument potwierdzający następstwo prawne,• dowód wpłaty opłaty skarbowej.3. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (osoba fizyczna lub prawna prowadząca działalność gospodarczą) jest zobowiązany do przedłożenia:1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;2) informacji niezbędnych do udzielenia pomocy de minimis, dotyczących w szczególności wnioskodawcy i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej oraz wielkości i przeznaczenia pomocy publicznej otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis.Do czasu przekazania przez podmiot ubiegający się o pomoc zaświadczeń, oświadczeń lub informacji, pomoc nie może być udzielona temu podmiotowi.Zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis pułap pomocy de minimis, którą jedno przedsiębiorstwo może otrzymać przez okres trzech lat od jednego państwa członkowskiego nie może przekroczyć 200 000 EUR w okresie trzech lat podatkowych, a w odniesieniu do przedsiębiorstw prowadzących działalność zarobkową w zakresie transportu drogowego towarów 100 000 EUR.4. Dokumenty należy składać na Dzienniku Podawczym Urzędu Miejskiego w Libiążu lub przesłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż.5. Godziny otwarcia urzędu: poniedziałek: 7.00 – 16.00; wtorek – czwartek: 7.00 – 15.00; piątek: 7.00 – 14.00.OPŁATY
Opłata skarbowa w wysokości 50,00 zł
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY PRZEZ URZĄD
4 miesiące od dnia otrzymania wniosku albo 30 dni od dnia otrzymania wniosku właściciela lokalu uzasadnionego potrzebą dokonania czynności prawnej mającej za przedmiot lokal albo właściciela gruntu uzasadniony potrzebą ustanowienia odrębnej własności lokalu.
SPOSÓB ODWOŁANIA
Jeżeli właściciel nieruchomości nie zgadza się z zawartą w zaświadczeniu informacją o wysokości i okresie wnoszenia opłaty, może złożyć do Burmistrza Libiąża, w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia zaświadczenia, wniosek o ustalenie wysokości lub okresu wnoszenia tej opłaty w drodze decyzji.
Do czasu zakończenia postępowania ustalającego wysokość i okres wnoszenia opłaty, opłata wnoszona jest w wysokości wskazanej w zaświadczeniu. Ustalona w postępowaniu wysokość opłaty obowiązuje od dnia przekształcenia.
PODSTAWA PRAWNA
1. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych nieruchomości.2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,3. Ustawa z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.4. Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowychZgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych – Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016 r.), zwanego RODO informuję, iż:1. Administratorem zbieranych i przetwarzanych przez Urząd Miejski w Libiążu danych osobowych jest Burmistrz Libiąża. Adres Urzędu Miejskiego w Libiążu: ul. Działkowa 1, 32-590 Libiąż, tel. 32 627 13 11.2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a RODO Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych (IOD), który w jego imieniu nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych. Z IOD można kontaktować się pod adresem mailowym iod@libiaz.pl, tel. 32 627 13 11.3. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu realizacji złożonego wniosku dotyczącego oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste, zgodnie z:– ustawą z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami,– ustawą z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych.Dane będą przetwarzane zgodnie z przepisami RODO na podstawie przepisów prawa, a w zakresie danych dodatkowych (np. ułatwiających kontakt z klientem) na podstawie zgody. Podając dane nieobowiązkowe (telefon, adres e-mail) wyraża Pan/Pani zgodę na ich przetwarzanie dla potrzeb niezbędnych do realizacji celu, o którym mowa w punkcie 3, dane te będą przetwarzane wyłącznie w celu usprawnienia kontaktu organu z klientem.4. Pozyskane od Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane podmiotom innym, niż upoważnione na podstawie przepisów prawa. W szczególnych przypadkach na podstawie właściwie skonstruowanych, zapewniających bezpieczeństwo danym osobowym, umów powierzenia danych do przetwarzania, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania zadań Urzędu. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: dostawcy systemów informatycznych i usług IT na rzecz Administratora, operatorzy pocztowi i kurierzy, banki w zakresie realizacji płatności i inne podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora.5. Dane osobowe będą przetwarzane przez okres wynikający z przepisów prawa i instrukcji kancelaryjnej.6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści danych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania (możliwość istnieje jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody, a nie na podstawie przepisów uprawniających administratora do przetwarzania tych danych).7. Przysługuje Pani/Panu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.8. W większości przypadków przetwarzanie danych osobowych wynika z przepisów prawa, a ich podanie przez Panią/Pana jest obowiązkowe. W niektórych sprawach podawanie danych osobowych może być dobrowolne, lecz niezbędne do realizacji celu, o którym mowa w pkt. 3. W sytuacji dobrowolności podawania danych osobowych zostanie Pani/Pan o tym fakcie poinformowana/y. Niepodanie lub podanie niepełnych danych osobowych może skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.9. Pani/Pana dane osobowe nie będą podlegały decyzjom podejmowanym w sposób zautomatyzowany (bez udziału człowieka) oraz nie będą podlegały profilowaniu.INFORMACJE DODATKOWE
Z tytułu przekształcenia nowy właściciel gruntu ponosi na rzecz dotychczasowego właściciela gruntu opłatę. Wysokość opłaty jest równa wysokości opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego, która obowiązywałaby w dniu przekształcenia. Opłata jest wnoszona przez okres 20 lat, licząc od dnia przekształcenia. Właściciel gruntu w każdym czasie trwania obowiązku wnoszenia opłaty może zgłosić właściwemu organowi na piśmie zamiar jednorazowego jej wniesienia w kwocie pozostającej do spłaty (opłata jednorazowa). Wysokość opłaty jednorazowej odpowiada iloczynowi wysokości opłaty obowiązującej w roku, w którym zgłoszono zamiar wniesienia opłaty jednorazowej, oraz liczby lat pozostałych do upływu 20-letniego okresu.
Zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej w Libiążu Nr V/32/2019 z dnia 28 stycznia 2019 r. w sprawie warunków udzielenia bonifikaty od opłaty jednorazowej z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe, stanowiących własność Gminy Libiąż w prawo własności tych gruntów i wysokości stawek procentowych bonifikaty, Burmistrz Libiąża udziela osobom fizycznym będącym właścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych lub lokali mieszkalnych na ich wniosek, bonifikaty od opłaty jednorazowej z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe, stanowiących własność Gminy Libiąż w prawo własności tych gruntów w wysokości:
1) 70% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w roku, w którym nastąpiło przekształcenie;
2) 50% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w drugim roku po przekształceniu;
3) 40% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w trzecim roku po przekształceniu;
4) 30% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w czwartym roku po przekształceniu;
5) 20% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w piątym roku po przekształceniu;
6) 10% – w przypadku, gdy opłata jednorazowa zostanie wniesiona w szóstym roku po przekształceniu.
Warunkiem udzielenia bonifikaty jest brak zadłużenia wobec Gminy Libiąż z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste, związanych z nieruchomością stanowiącą przedmiot przekształcenia.
Właściciel gruntu będący przedsiębiorcą w okresie pozostałym do wnoszenia opłaty w każdym czasie może złożyć nowe oświadczenie o zamiarze wnoszenia opłaty przez okres:
1) 99 lat, licząc od dnia przekształcenia – jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego wynosi 1% albo
2) 50 lat, licząc od dnia przekształcenia – jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego wynosi 2%, albo
3) 33 lat, licząc od dnia przekształcenia – jeżeli stawka procentowa opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego wynosi 3%.
Właściwy organ wydaje zaświadczenie potwierdzające wysokość i okres pozostały do wnoszenia opłaty w terminie 30 dni od dnia złożenia nowego oświadczenia.
SPRAWĘ ZAŁATWIA
Wydział Architektury, Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miejskiego w Libiążu, ul. Działkowa 1, pok. nr 11, tel. 32 624-92-28.ZAŁĄCZNIKI